Meditatia Transcendentala (MT) fondata de Maharishi Mahesh Yogi este cel mai raspindit si mai bine cercetat program de dezvoltare umana (efecte pozitive validate de peste 600 de studii stiintifice)

- reduce stresul 
- imbunatateste memoria si capacitatea de invatare  
- reduce anxietatea si depresiunea nervoasa
- amplifica buna dispozitie si increderea de sine 
- reduce insomnia 
- imbunatateste relatiile cu ceilalti  
- imbunatateste sanatatea 
- contribuie la intinerirea biologica   
- amplifica energia 
- mareste calmul interior 


CE ESTE MEDITATIA TRANSCEDENTALA?


Meditatia Transcedentala (MT) este o tehnica simpla, naturala, lipsita de efort, o metoda mentala usor de invatat care se practica 15-20 de minute, de doua ori pe zi, sezand confortabil cu ochii inchisi.
Naturala, nu este implicata nici un fel de manipulare sau sugestie. Lipsita de efort, meditatia transcedentala este usor de practicat si nu necesita concentrare sau control. Usor de invatat - oricine, incepand cu varsta de 10 ani, o poate invata fara nici o dificultate. O tehnica mentala - nu implica exercitii fizice, pozitii dificile sau reguli rigide.

Se practica 15-20 de minute, de doua ori pe zi ( o data dimineata inainte de micul dejun, pentru a incepe ziua cu vioiciune si dinamism, si o data dupa-amiaza, inainte de masa de seara, pentru a elimina stresul zilei si a ne pregati pentru o seara placuta si un somn bun peste noapte. 
Sezand confortabil - nu sunt necesare pozitii complicate pentru a practica meditatia transcendentala- ,poate fi practicata oriunde - atunci cand calatoriti cu trenul, spre serviciu, sau cu avionul, si chiar in masina, cand aceasta este, de exemplu, parcata la marginea drumului pentru un repaus. Dar, de obicei, se practica in confortul oferit de propria dumneavoastra casa. 
Ce se intampla in timpul practicarii meditatiei transcendentale? Mintea se stabilizeaza intr-o stare de constienta linistita si complet treaza. In acelasi timp, trupul obtine o stare unica si profunda de repaus si relaxare. Pentru a intelege aceasta experienta, vom da doua exemple diferite : 
Este vineri, ora 2 dupa-amiaza. Ati avut o zi incarcata si o saptamana lunga care inca nu s-a terminat. Ati intarziat la o intalnire, ati alergat la masina si tocmai ati descoperit ca ati uitat cheile. Apoi, dupa ce ati gasit cheile, v-ati luptat cu traficul, pentru ca, in final, sa ajungeti la intalnire - dar ati constatat ca va lipsesc cateva acte importante. Mintea dv. agitata alearga intr-o cursa fara sfarsit. Aceasta este, nu mai e nevoie sa o spunem, o stare agitata a mintii. 
Pe de alta parte... Este duminica dupa-amiaza si va indreptati spre casa - venind dintr-un week-end - odihnit si reamprospatat. Incepeti sa va ganditi la mijloacele de a imbunatati lucrurile la serviciu si acasa. Acestea sunt idei bune si practice. Mintea dv. este calma, creatoare si alerta. Va simtiti fericit. Aceasta este o stare mult mai asezata si mai linistita a mintii. 
Ambele experiente - ale unei mai mari si ale unei mai mici agitatii ale mintii si trupului - ne sunt familiare.    


CE SE OBTINE PRIN MEDITATIA TRANSCEDENTALA? 


Meditatia transcendentala permite mintii sa se aseze in starea ei de constienta calma si linistita, starea auto-referentiala, in care mintea este calma, adunata si in acelasi timp complet deschisa si complet treaza. 
Aceasta stare este forma cea mai simpla a constientei umane. Este constiinta pura, deschisa numai catre ea insasi, catre propriul sau potential complet. Dupa cum vom vedea in urmatorul capitol, ea este campul unificat al Legii Naturale, pe care fizica cuantica moderna il descrie ca fiind sursa infinitei creativitati si inteligente a naturii. 
Aceasta stare asezata a constientei este absolut naturala pentru minte. Ea a fost dintotdeauna acolo. A fost acolo acum zece ani, este acolo chiar si acum si va fi acolo si maine. Insa, din cauza perturbatiilor si agitatiilor constante din viata zilnica, s-au pierdut experienta si utilizarea ei. 
Meditatia transcedentala deschide constientul - pentru fiecare dintre noi - spre constiinta pura, in mod firesc, placut si fara efort. In acelasi timp, cercetari stiintifice extinse arata ca, pe cand mintea se linisteste in timpul meditatiei, trupul obtine o stare unica de odihna si de relaxare. 

BENEFICIILE ADUSE DE TEHNICA

MEDITATIEI TRANSCEDENTALE 


Acest repaus profund obtinut prin meditatie transcedentala, elimina acumularile de stres si de tensiune si ofera o baza pentru o activitate mai dinamica si mai plina de satisfactii. De aceea, meditatia transcendentala este practicata ca o pregatire pentru activitatea zilnica si nu ca un scop in sine. 

Odihna elimina stresul. Cu cat odihna este mai profunda, cu atat este mai bine. Odihna obtinuta in timpul somnului de noapte este suficienta pentru a elimina cate ceva din stresul si oboseala rezultate dintr-o zi plina de activitati. Pe de alta parte, este evident ca somnul de peste noapte, indiferent cat este de profund, nu este suficient. S-ar putea sa ne simtim mai bine dimineata urmatoare, dar aproape intotdeauna nu ne simtim complet reimprospatati si refacuti pe deplin. 
Am putea apela, sa zicem, la odihna activa, ca sa ne ajute sa facem fata stresului. Putem sa jucam tenis, sa facem gimnastica sau o plimbare seara. Putem sa ascultam o muzica linistitoare, sa citim o carte buna, sa tricotam un pulover sau sa mergem la pescuit.Dar totusi lipseste inca ceva. In ciuda celor mai mari eforturi facute de noi, stresul se ataseaza la sistemul nostru nervos si se acumuleaza zi de zi, an dupa an. Nervii la stomac datorati emotiilor de dinaintea examenelor, de la varsta de 16 ani, se pot transforma la varsta de 40 de ani, de la prea multe griji, intr-un ulcer gastric, o hipertensiune sau o imbatranire prematura. 
Ce lipseste? Un repaus foarte profund. Recreerea, sau chiar vacantele, pot fi relaxante, dar ele nu procura repausul profund necesar pentru a elimina stresul. Din acest motiv, efectele acestor forme de refacere sunt de scurta durata. (Reamintiti-va prima zi de munca dupa o saptamana de vacanta. Dupa cateva ore de munca va simtiti ca si cum nu ati fi fost deloc in vacanta.) 

CARE ESTE SOLUTIA?


Meditatia transcedentala asigura eliminarea stresului profund.De ce?  
Deoarece aceasta furnizeaza o odihna foarte profunda, exact ceea ce trebuie trupului pentru a elimina stresul foarte profund, pe care somnul si vacantele nu-l pot elimina. Intr-o singura meditatie prin tehnica transcedentala, mintea si trupul sunt reintinerite. Puteti apoi sa jucati tenis, sa cititi o carte, sa lucrati in gradina sau sa mergeti la pescuit, pentru ca aceasta va face placere si nu pentru ca incercati sa faceti fata unei cantitati mereu crescande de stres. In trecut, meditatia a fost considerata o preocupare a celor retrasi in sihastrii, manastiri sau alte locuri sfinte. Pentru oamenii cu familie si serviciu, meditatia era vazuta, in cel mai bun caz, ca un refugiu momentan din fata cerintelor vietii; si in cel mai rau caz, o fuga din fata greutatilor existentei.
MT nu este nici una, nici alta. Este o metoda practica de meditatie pentru o activitate dinamica, inteligenta si plina de satisfactii. Este o tehnica pentru dezvoltarea intregului potential al mintii si al corpului - baza succesului si satisfactiei din viata de zi cu zi.


CE NU ESTE MEDITATIA TRANSCEDENTALA?

Nu este religie, filozofie sau stil de viata. Ea nu implica nici un fel de reguli de conduita sau cod moral, sistem de valori, credinta sau adoratie.
Nu este o religie - este o tehnica. Oamenii de toate religiile, inclusiv reprezentanti ai diferitelor religii (crestine sau nu), practica meditatia transcendentala. Ea sprijina toate religiile, deoarece elimina stresul si purifica mintea, corpul si emotiile persoanei care o practica.
Nu este o filozofie - este o tehnica simpla, mecanica. A aprinde lumina noaptea este o tehnica, nu o filozofie. A folosi o parghie pentru a misca o stanca mare este o tehnica, nu o filozofie.Meditatia transcedentala este o tehnica stiintifica, deoarece este universal aplicabila, repetabila si verificabila oriunde, de catre oricine.
Nu este un stil de viata - este o tehnica. Nu trebuie sa va schimbati stilul de viata pentru a o practica. Trebuie doar sa o invatati, sa o practicati si sa va bucurati de beneficiile ei.